1/15/2011

SVENSK MAT I TURKIET


Angie skrev häromdagen ett riktigt intressant inlägg om svensk mat i Turkiet. Det är mycket som finns, som man kanske själv inte vet om. Så gå in på hennes sida, läs inlägget och få några tips eller ge några tips. Vore trevligt om det blev en riktig lista av det här!

Förresten är det snart dags för semlor. Hoppas kunna samla ihop lite folk denna gången också. Var riktigt mysigt förra året när vi var ett par stycken som gjorde våra egna bullar och mandelmassa.

8 comments:

  1. Hejsan,
    Rebecca här, vi samåkte i snökaoset från Kastrup. Äntligen hittat in på din blogg, kul läsning och intressant att läsa om kulturskillnaderna Turkiet-Sverige
    Jag har landat i North Carolina nu men saknar Turkiet redan, planerar att åka tillbaka i juli-aug.
    Hade varit kul att mötas upp igen, min email är rebecca.anelma@live.se

    Ha det bra sålänge, jag kikar in på bloggen snart igen

    ReplyDelete
  2. Jag kan inte göra semlor.. Dock älskar jag dom väldigt mycket! Är det svart? Kan äta hur manga som helst.. Min tradition är att lägga dom i en skal med varm mjölk till och äta med sked.. Det är saaa gott och bara jag tänker pa det vattnas det i munnen pa mig! Villka är det du brukar träffa för semmlebakning?

    ReplyDelete
  3. Det är faktiskt inte så svårt att göra semlor. Man kan ju få tag i mandelmassa på en del ställen här i Istanbul. Förra året hittade vi dock ingen mandelmassa så vi gjorde vår egen - extra gott och mysigt. Det var ett gäng svenska tjejer som möttes upp och lagade semlor hemma hos mig. Tyvärr har större delen åkt hem till Sverige - men det finns ju nya. Du får komma in till Istanbul och träffa oss Istanbul-bor, laga semlor och snacka en dag. Får försöka planera det så att alla kan. Var riktigt mysigt förra året.

    ReplyDelete
  4. Hej Rebecca,

    Riktigt kul att höra ifrån dig. Skall direkt skicka iväg ett mail.

    Kramar

    ReplyDelete
  5. Åh! Så mysigt det var när vi bakade och gjorde vår egen mandelmassa! :) //Lina

    ReplyDelete
  6. Lina: Visst var det mysigt! :) Kommer sakna dig när jag bakar detta året. Kramar

    ReplyDelete
  7. Jag skriver upp mig på listan preliminärt! :) Dock är jag allergisk mot mandel och jag suger på att baka, men jag kan ju hänga med som sällskap..? :P

    ReplyDelete
  8. Kul! Vi kan ju göra din utan mandelmassa :) Det finns säkert något annat man kan stoppa ner där :) Och vi hjälps alla åt att baka :) Du är så välkommen så :)

    ReplyDelete