1/13/2011

OCH DET DÄR MED KJOLAR



Idag träffade jag Ivana på ett cafe i stan. Vi diskuterade bland annat fenomenet att turkiska kvinnor/tjejer kan bära korta kjolar utan att bli trakasserade eller direkt uppmärksammade. När vi utlänningar däremot gör detta så får man ibland till och med frågan om hur mycket man kostar per timme. Inte lite jobbigt. Vad tror ni detta beror på? Varför har turkiska män en så dålig syn på utländska kvinnor? Nu gäller detta självklart inte alla, men jag har hört genom många killar att de faktiskt tycker så här. När jag har lagt kommentaren, "WOW - vilken kort kjol hon ha - hur kan hon ha en så kort kjol och inte jag", så har de svarat med, men hon är ju turk. Har även då ifrågasatt om inte jag kan ha en kort kjol men fått svaret, "men du är ju utländsk", som om det skulle vara någon självklarhet.

16 comments:

  1. Ja, det är ju egentligen ganska löjligt men jag tror att vi som utlänningar måste bevisa vem vi är på ett helt annat sätt än turkiskor. Vi ar vårt rykte att motbevisa medan de endast behöver fortsätta vara sig själva. De kan/får inte kritiseras lika öppet.

    ReplyDelete
  2. Jag tycker den anonyma kommenteraren här ovanför satte huvudet på spiken! Eftersom vi redan drar till oss mer uppmärksamhet på grund av vårt, hm, exotiska utseende så förstärker utmanande kläder den bilden av oss som så många turkar tyvärr har. :( Tur att jag inte gillar korta kjolar annars heller. :P

    ReplyDelete
  3. Interessant det där.. Min pojkvän blev tillfrågad hur mkt han TJÄNADE på att vara sällskap/guide åt mig när vi var på Kapahli Carsi och försäljaren märkte att vi talade "utländska" sinsemellan. Typ sol-och-vårare. Som turist-kvinna är man alltså a) rik och b) only in Turkey for the men. :) Det där ryktet som nämndes i kommentar ett..

    ReplyDelete
  4. Det intressanta är att vid mitt första besök i Istanbul lånade vi en lägenhet i Avcillar och där och på resan dit ut möttes jag mest av nyfikenhet. Antar att jag bemöttes annorlunda där än i mer centrala delar.

    Laura, jag kan inte läsa din blogg, har du skaffat lösen?

    Farmor,
    vaster.ljung@hotmail.com

    ReplyDelete
  5. Det är ju fördomar precis som massa svenskar har fördomar om utlänningar och framförallt muslimer. Och fördomar är ju svårt att ändra på. Jag brukade tänka att de får tycka vad fan de vill om mig om jag kommer i kort kjol, trots att de ser mig som "billig" är jag i alla fall jämställd mannen i mitt hemland...

    ReplyDelete
  6. Det är pa grund av gossip.. Helst om man är blond. Var det ju i Sverige ocksa. Det beror nog ocksa pa alla turister i Antalya Alanya som beter sig som att det är sista dagen i deras liv varje natt :) Turkarna förstar inte.. Det uppstar gossip. Ryska horor är ocksa en faktor tyvärr..

    Ga in pa min blogg genast och kolla min uppdatering om maten :)

    ReplyDelete
  7. Ja, det här är en ganska så svår fråga - och tyvärr är det väl sant att vi utländska tjejer/kvinnor har en viss syn på oss, både här och i andra länder. Minns när jag var i England som 15-åring och satt på en parkbänk med mina kompisar. Vi var alla påklädda, byxor och tröjor medan de engelska tjejerna som stod bredvid oss hade kort-korta kjolar och urringade toppar. Ändå kom de engelska killarna fram till oss och föreslog ett och annat.

    Så tyvärr har vi väl den uppfattningen på många håll och kanter att vi är lättfotade. Och även om man skall stå på sig och ha korta kjolar (vilket jag gör ibland) så känns de ganska så jobbigt då man får frågor om hur mycket man kostar per timme. Igår när jag gick i en tunika och svarta tights så var det till och med en dam (med burka) som spottade åt mig. Blev jädrans förbannad - jag går inte direkt och spottar åt henne. Visst, nu är jag inte 100% på att hon spottade åt min klädsel, men det kändes lite så.

    ReplyDelete
  8. Herregud vilken respektlöshet av kvinnan. Jag har faktiskt inte märkt av detta pa samma niva som dig. jag vet inte vad det beror pa. Jag brukar klä mig i tighta jeans och ibland klänning med tights. Det kanske är möjligt att omradet du bor pa (som är? har glömt bort om du berättat)är mer religiöst? Vet inte. Killar brukar säga saker ibland till mig, eller ofta kolla mycket, fast det brukar inte vara nagonting nedvärderande när dom väl öppnar munnen. Det är ju inte kul heller. Eller egentligen kunde jag inte sa mycket turkiska förut sa det är ju möjligt att dom sagt nagotning dumt. Kanske märker av det senare?

    ReplyDelete
  9. Intressant, jag hade nästan trott att en sådan skulle vara värre i Yalova. Men det visar ju bara hur lite jag vet om Turkiet. Antar att det är mycket här i trakterna man kan få sådana frågor eftersom en hel del sexhandel sker här. Inte där jag bor, men i Istanbul. Jag bor i Mecidiyeköy som är ganska så centralt och inte alls så religiöst. Tror nog du dock kan tillräcklig med turkiska för att förstå när någon försöker erbjuda dig pengar för en timmes/natts sex. Hoppas inte du märker av det - hoppas helt enkelt att Yalova är lugnt på den fronten. Istanbul är inte hemskt heller, värst var det när jag bodde i Manisa - där de knappt hade sett någon utlänning förut.

    ReplyDelete
  10. Hej!
    Josefine heter jag och hittade din blogg via Angelica. Väldigt intressant - kommer att fortsätta läsa den! =)

    Ang det där med korta kjolar så tycker jag inte att det är så jättemånga turkiska tjejer som har det heller (och jag tycker att de blir rätt uttittade de också (även om folk väl inte tror att de är prosituterade kanske...)).

    Som sagt, jättebra blogg; kommer följa den!

    ReplyDelete
  11. Jag tror att det är som värst i Istanbul faktiskt. (Vissa omraden) precis som du säger, är det lungnare här. Varför skulle det komma en lang blond tjej och ga runt i Yalova? För prostitution? Nej, inte trovärdigt. Sant finner man mycket mer av i Istanbul. Om jag flyttar dit sa är det möjligt att jag kan märka av det. Varje gang jag ska ga över motorvägen i Istanbul pa dagen eller kvällen sa mar jag daligt. Jag vet hur dom glor i bilarna. Ibland tutar dom. Nu poppade det faktiskt upp i minnet att det var en bil som stannade en gang och mannen i kollade pa mig. Det var väldigt obehagligt!

    ReplyDelete
  12. Josefine: Njae, det beror väl lite på var man bor. Här i Istanbul är det en hel del tjejer med korta kjolar och även där jag bodde förut, i Izmir så var det ganska så populärt. Visst går mestadelen av de turkiska tjejerna i längre kjolar och byxor, men de som gör de har var jag sett inte fått lika negativ uppmärksamhet som vi utlänningar har fått.
    Verkligen jättekul att du hittat in på min blogg. Såg att du har två barn, jättesöta.

    Angie: Ja, det är nog sant. Och du har väl rätt i det med Yalova, att det inte är en vanlig företelse där. Mmm, motorvägen är ingen höjdare - och områdena som Fatih etc. i Istanbul är inget roligt heller. Där är det ju en ganska så öppen handel och man kan se tjejer som hoppar in i bilar lite hit och dit.

    ReplyDelete
  13. Tack så mycket =)

    Det beror säkert som du skriver, lite på var man bor, sen var ett par år sedan vi flyttade ifrån Istanbul så det kan säkert ha ändrats under den tiden också. Men som jag minns det så vet jag knappt om jag såg någon tjej med kort kjol då (men jag gick ju inte direkt och tittade efter det heller).

    Kul att du bott i Izmir, jag har bara åkt igenom där en gång, men skulle så gärna vilja åka dit, verkar vara en fin stad!

    ReplyDelete
  14. Ja modet har ju ändrats på sistonde också, plus att Istanbul "vill" vara mer europeisk för varje dag som går. Izmir är verkligen en jättefin stad. Saknar den ibland. Trivs dock bättre här eftersom det finns lite mer svenskar och utlänningar här.

    Så var bor ni nu?

    ReplyDelete
  15. Hej! Jag håller också med ovanstående om att det kan bero på vilket område man rör sig i. Det första året jag var här så bodde vi i Uskudar och där kände jag mej väldigt uttittad. Jag vande mej väl efter ett tag men kände mej inte särskilt hemma där. Området var alldeles för "rough" för min smak. En dag när jag promenerade ut med havet vid Kizkulesi (kl 11.00 på morgonen)stannade en bil och rullade ner vindrutan. I bilen satt en gammal man med skägg och religös klädsel. Han undrade om det var för mycket trafik för att jag skulle kunna hoppa in i passagerarsätet just där, eller om han skulle köra längre lite längre fram. Jag fattade ingenting... Vaddå hoppa in? Efter en halv sekund kände jag hur adrenalinet började pumpa i ådrorna!! Först blev jag rädd, (och det är då jag är som farligast och kan hitta på en massa olämpliga saker) men lyckades lugna ner mej och bara ignorera honom. Han körde vidare. Om jag nu inte hade lugnat ner mej, hade jag nog förmodligen börjat kasta saker och skrika en massa opassande saker. Nu, 2 år senare har lärt mej att hantera sådana situationer. Det var ju det enda förslaget jag har fått om att "tjäna en extra lira" men det var och är fortfarande OTROLIGT förnedrande. Nu förtiden bor jag i Kalamis, som är lugnt och fint. Här trivs jag mycket bättre. Om jag vill ha kort kjol, kan jag det utan problem. Min kille har aldrig kommenterat min klädsel. Men en vän till oss (en kvinna) kommenterade min klänning när vi var på bröllop i Izmir (hon är från Izmir). Hon sa att den där klänningen skulle du aldrig kunna ha på dej i Istanbul... Men här i Izmir kan du ha på dej vad du vill.
    Kram från ytterligare en blondin i storstaden.

    ReplyDelete
  16. Hej Sofia,

    Kul att höra ifrån dig och kul att du har börjat blogga. Skall genast börja följa den :) Alltid roligt med svenska tjejer här i Istanbul :) Skönt att ni bor på ett "bättre" ställe nu. Jag har också känt mig ganska så uttittad när jag varit i Uskudar. Precis så jag reagerade när det hände mig första gången. Förstod inte vad de pratade om först. Men efter ett tag hade de börjat prata priser för en timme och ville ha in mig i bilen. Då började jag förstå... Usch vad arg jag blev. Vågade inte göra något då, för jag var ensam i närheten av motorvägen. Fruktansvärd känsla. Kände mig så förnedrad och arg på världen.
    Skönt med en kille som inte kommenterar ens klädsel heller. Orkun är lite mer känslig på den fronten, speciellt de första månaderna, även om det har blivit bättre med åren. Nu kan jag ha korta kjolar :)
    Typisk kommentar från Izmir bor - att Izmir är så avslappnat. Vet inte om jag håller med på den fronten dock... ser fler tjejer med korta kjolar här än vad jag någonsin gjorde i Izmir!!!

    Kramar

    ReplyDelete