3/31/2011

Plugg, plugg, plugg...

Har tidigare nämnt det hårda livet för barnen här i Turkiet. De börjar studera till prov i så liten ålder. Igår satt jag med Melis och repeterade inför hennes prov som hon kommer ha denna veckan. Melis går i första klass och har just lärt sig läsa. Imorgon skall hon ha Engelska prov. Jag tycker det är lite galet att de inte får en chans att vara barn - men idag måste man ha fantastiska resultat, en master och eventuellt en doktor på cv:et för att kunna lyckas. Om du sedan dessutom pratar minst tre språk flytande så är det extra plus i kanten. 

3 comments:

  1. Hej snygging!

    Jag har en fråga och är väldigt tacksam om du kunde svara på den. Har funderat länge på det.

    Saken är det, att jag också har en turkisk kille som jag vill tillbringa hela mitt liv med. Jag vill självklart flytta till turkiet. Det jag undrar nu är efter att jag har flyttat till turkiet och har fått barn (om cirka 10 år) .. om jag då skulle vilja flytta tillbax till Sverige kan jag ta med min turkiska man (som inte har turkisk medborgerskap och mina barn till Sverige ? med endast min svenska pass/medborgerskap..??

    kram //SARA

    ReplyDelete
  2. OJJ jag menar och min man som INTE har SVENSK MEDBORGERSKAP utan endast turkisk... *

    // SARA

    ReplyDelete
  3. Jag håller fullständigt med och tycker att det är tragiskt att det ställs sådana krav i en sådan tidig ålder "nu för tiden" (känner mig så gammal när jag yttrar den meningen:))
    Vi i västvärlden (speciellt) har den inställningen till att tycka synd om alla dessa barn runt om i världen som måste arbeta för att försörja familjen, eftersom att vi anser att barn ska ha rätten till att få vara barn och få en utbildning. Men i den tid vi lever i får vi nog passa oss så att vi inte berövar barnen det som syftet egentligen var att ge, rätten för ett barn att få vara ett barn.

    ReplyDelete